Internet of Things can seem intimidating at first glance. Where to begin? How? What about hardware and software? What to do with all that IoT data? And most importantly: Does IoT fit my strategy - and will it add real ...

CGI arbejder sammen med førende olie- og gasvirksomheder som Statoil og Shell om at tage fat på disse udfordringer. Løsningen er it-services, der øger produktiviteten, hjælper selskaberne med at overholde lovkrav, genererer mere downstream-udbytte og i sidste ende forbedrer serviceniveauet for slutkunderne. Alt sammen på en sikker og bæredygtig måde.

Højere produktivitet sikrer konkurrenceevnen

Tre ud af verdens seks største olieleverandører har valgt CGI som it-partner. Vi tilbyder løsninger og processer, der forbedrer driftseffektiviteten, og som understøtter alle led fra råmateriale til det endelige produkt hos forbrugeren.

I over ti år har CGI stået for Statoils service desk, der servicerer 20.000 af energivirksomhedens medarbejdere i 36 lande. Døgnet rundt, alle ugens dage håndterer CGI’s personale forespørgsler inden for økonomi, HR, indkøb, it og anlæg. Det bliver til 840.000 forespørgsler om året, hvoraf 45 % kan håndteres via en portalløsning. Forespørgslerne behandles først og fremmest i vores to kontaktcentre i Stavanger, Norge, og Manila, Filippinerne.

Også i felten er der vigtige effektiviseringer at hente. Digitale feltdata, indsamlet på den rette måde, skaber grundlaget for at kunne analysere produktionen og i sidste ende forbedre ledelsesbeslutningerne. Hos CGI samarbejder vi med nordamerikanske energiselskaber som Devon, Husky og Talisman om at udvikle avanceret datamodellering og -visualisering, der reducerer omkostningerne til udforskning og forkorter udvindingstiden.

Fra råolie til benzin i tanken

Hvert år håndterer CGI transaktioner på brændstofkort for bl.a. Shell til en værdi af USD 90 mia. Det gør os markedsledende på området. Vi forstår vigtigheden af slutkundens tilfredshed og udvikler de stærkeste løsninger til mobile betalingsløsninger, kortbetaling og kundeloyalitetsprogrammer. Data fra betalingstransaktioner bliver brugt aktivt til at kortlægge markeder og målgrupper – til gavn for vores olie- og gasvirksomhedskunder og ikke mindst deres slutkunder.