Jabra klar til vækst med Microsoft Dynamics AX 2012

jabra

Reducerede omkostninger og en platform, der gør det nemt at vokse. Det er nogle af fordelene for Jabra, der har implementeret ERP-løsningen Microsoft Dynamics AX 2012.

En kunde kontakter Jabras salgsselskab for at bestille varer - enten via EDI eller personligt. Systemet sikrer, at der ikke mangler data for at gennemføre ordren. Den bliver overført via intercompany til det centrale supply chain-selskab. Her konsolideres ordren, og logistikpartnerens globale logistikhub i Hong Kong får besked. Er varen ikke på lager, sendes der en indkøbsordre til de kinesiske producenter. Når den er produceret, får logistikpartneren igen besked og sikrer leveringen. Til sidst bliver ordren faktureret og bogført. Hele forløbet sker automatisk, og der er kun sjældent brug for manuel interaktion. Så effektivt fungerer Jabras supply chain. Virksomheden producerer og sælger headsets globalt og har fået implementeret ERP-løsningen Microsoft Dynamics AX 2012.

- Vi havde en ældre version af Microsoft Dynamics NAV, som var skræddersyet til os. Dels med mange funktioner, vi selv havde fået kodet, dels med integrationer til tredjepartsmoduler, siger Kenneth Ullmann, der er CIO for Global IT i Jabra.

Løsningen var omstændelig og dyr at vedligeholde, og de mange tilretninger gjorde, at Jabra ikke kunne opdatere løsningen uden et stort udviklingsarbejde. Virksomheden var fanget i den gamle løsning.

   

- Der var udsigt til vækst i forretningen. Det kunne løsningen ikke understøtte, og vi vidste, at hvis vi ville have en ny løsning, skulle det være nu. Fremover ville vi få travlt med at vokse, siger Kenneth Ullmann.

KLAR TIL AT VOKSE

Operationen gav ikke hjerteflimmer.

- Påvirkningen af forretningen var forbavsende lille. Alt blev produceret, shippet og faktureret som planlagt. Det var en succes, siger Kenneth Ullmann.

På længere sigt kræver standardløsningen mindre vedligehold og udvikling, og derfor er omkostningerne til vedligehold og drift mindre. Standardløsningen er desuden nem at opgradere, og det daglige arbejde er hurtigere.

- En opgave som fx at tilføje nye selskaber til løsningen og tilpasse et intercompany-setup kunne tidligere tage uger eller måneder. I dag kan vi gøre det på et par dage, siger Kenneth Ullmann.

Standardløsningen betyder, at alle funktioner henter data det samme sted. Det giver en stor gennemsigtighed og sikrer datakvaliteten. Hvis der fx bliver ændret i en ordres data fra sælgerens side – fx antal – er det synligt med det samme på fabrikken. Løsningen gør det muligt for Jabra at agere hurtigt og fleksibelt, og det er nødvendigt i en branche som forbrugerelektronik.

- Vi har fået en motorvej at køre på. Skal vi oprette nye selskaber, kunder eller leverandører kan det klares med et klik. Vi har fået en platform, hvor alt faktisk er nemmere, og som understøtter vores vækst, siger Kenneth Ullmann.

DET HANDLEDE OM DEN BEDSTE LØSNING

Når du skal have foretaget en hjerteoperation, vil du være sikker på, at kirurgen er dygtig. Det samme ønskede Jabra, der indhentede og vurderede CGI’s konsulenters CV’er.

- Vi kunne se, at CGI’s konsulenter havde erfaring, der gjorde, at vi kunne føle os trygge, siger Kenneth Ullmann.

- I implementeringen fungerede CGI’s konsulenter som en forlængelse af vores egen forretning – de var fx med ude, da vi gik live, og vi kunne diskutere forretningen med dem. Det samarbejde var guld værd for hele projektet, siger Kenneth Ullmann og fortsætter:

- CGI var mere end en leverandør. Gennem hele projektet fokuserede de på kvaliteten. Det handlede ikke bare om konsulenttimer, men om at udvikle den bedste løsning.