Fritz Hansen - Vi kan mere med mindre

Møbelvirksomheden Fritz Hansen har implementeret ERP-systemet Microsoft Dynamics AX. Løsningen er it-fundamentet i en markant vækststrategi, som fokuserer på udvikling og salg ved hjælp af forenkling og outsourcing. Microsoft BizTalk Server og Microsoft Dynamics CRM understøtter også udviklingen.

ENKEL OG FUNKTIONEL VÆKSTSTRATEGI

Se på Fritz Hansens Ægget, som Arne Jacobsen designede: Rene linjer, enkelthed, funktionalitet. Samme ord kan bruges om den vækststrategi, som ERP-systemet Microsoft Dynamics AX nu understøtter hos Fritz Hansen. Gennem de senere år har Danmarks internationale møbelvirksomhed nummer ét gennemgået en forandring fra traditionel produktionsvirksomhed til en strømlinet montagevirksomhed med en høj grad af outsourcing til underleverandører og fokus på udvikling, markedsføring og salg.

NEM INTEGRATION MED UNDERLEVERANDØRER

Med til den bedre udnyttelse af Dynamics AX hører også systemets store brugervenlighed.

- Alle kender Windows, og derfor er det intuitivt at anvende Dynamics AX. Ofte kan folk bare gå i gang med det samme, og det sparer mange ressourcer til uddannelse og support, sige Claus Frees Sørensen.

IMPLEMENTERING TIL HALV PRIS OG UNDER BUDGET

Fritz Hansen har en Microsoft-strategi, fordi de bl.a. ønsker at udnytte den tætte integration løsningerne imellem. Således har møbelvirksomheden også fået en ny analyseplatform – et datawarehouse – baseret på Microsoft SQL Server, som har styrket datakvaliteten og dermed ledelsens beslutningsgrundlag. Næste projekt er implementeringen af Microsoft Dynamics CRM, som forbedrer mulighederne for kundepleje og salg. Alle Microsoftløsningerne bliver så vidt muligt implementeret som standardløsninger uden tilpasninger – bl.a. for at få problemfri opgraderinger, men også for at spare penge på implementering og vedligehold. Ifølge Claus Frees Sørensen har den Dynamics AX løsning, som CGI har leveret, kostet halvdelen af, hvad det kostede at implementere Movex i 2002.

- Og det er endda blevet lidt mindre, end vi havde budgetteret med, tilføjer han.

30 PCT. LAVERE OMKOSTNINGER TIL LICENSER OG VEDLIGEHOLD

Henrik Marx Larsen påpeger en anden væsentlig besparelse:

- Omkostningerne til licenser og almindeligt vedligehold er 30 procent lavere end med den gamle løsning. Og hvor vi tidligere var afhængige af én leverandør, er der mange AX-konsulenter – og til nogle helt andre timepriser.

PROJEKT UDEN KRAVSPECIFIKATION

Processen både før og under implementeringen af Dynamics AX hos Fritz Hansen har været atypisk. Ingen egentlig kravspecifikation og det fulde projektansvar på egne skuldre. Lyder det risikabelt, når det er centralnervesystemet i virksomheden, man implementerer? Ikke for Fritz Hansen.