Lau Bøgelund Larsen

Mainstream support på Microsoft Dynamics AX 2009 slutter snart

Microsoft Dynamics AX 2009 blev frigivet i juni 2008. Igennem næsten ti år har denne version af Microsoft Dynamics AX været hjørnestenen hos mange danske og internationale virksomheder, men den 10. april 2018 udløber supporten på produktet. 

Hvad sker der efter den 10. april 2018?

Stopper produktet med at virke derefter? Nej, det gør det naturligvis ikke, og produktet kan sikkert understøtte din forretning nogle år fremover. Men der er nogle udfordringer, som du bør vurdere, før du blot læner dig tilbage og tænker, at alt er godt:

  • Softwarekompatibilitet
    Softwarekompatibilitet bliver sikret af Microsoft, så længe supporten løber. Dvs. at nye opdateringer til Microsoft Dynamics AX 2009 bliver frigivet i takt med, at Microsoft fx frigiver en ny version af Microsoft Windows, Internet Explorer eller Microsoft SQL Server. Denne udvikling af løbende kompatibilitet med ny frigivelse af anden software fra Microsoft vil ophøre.

    • Udfordring
      Din virksomhed er nødt til at køre på ældre versioner af andre Microsoft-produkter fx Microsoft Office og Microsoft Windows for at bevare kompatibiliteten. Dette kan minimere dine muligheder for brug af ny software til understøttelse af din virksomhed.

  • Tredjepartsløsninger
    Rigtig mange Microsoft Dynamics AX 2009-implementeringer indeholder også tredjepartsløsninger, der sammen med standardproduktet fra Microsoft giver virksomheden det rette sæt af funktionalitet til at understøtte virksomhedens processer. Det kunne være løsninger som fx Lessor Løn og AMC Banking (AMC har for nyligt meddelt, at der med frigivelse af version 2009.8.0.0 ikke kommer flere nye versioner til Microsoft Dynamics AX 2009). For det meste følger leverandørerne af tredjepartsløsninger Microsofts produkt-roadmap. Det kan betyde, at der, med ophør af supporten i april 2018, vil være mange af disse tredjepartsleverandører, der ligeledes stopper med at sende nye opdateringer til deres løsninger på markedet.

    • Udfordring
      Din virksomhed kommer til at bruge flere ressourcer på selv at vedligeholde tredjepartsløsninger. Det kan vise sig at være dyrt i længden, da du dels skal betale for ændringer ved selve implementeringen, dels skal du forholde dig til, hvad du gør ved disse ændringer, når det viser sig, at ændringerne er blevet en del af produktets standardpakke på en nyere version af Microsoft Dynamics AX.

  • Lovmæssige krav
    Microsoft Dynamics AX 2009 er et system, der kan implementeres i mange lande. For at opnå denne status, skal produktet overholde det pågældende lands lovgivning. I Danmark kunne det fx være brugen af OIOUBL (elektronisk faktura). Med ophør af supporten vil der ikke blive udarbejdet og implementeret nye lovmæssige krav til produktet fra Microsoft.

    • Udfordring
      Dette kan blive en udfordring for din virksomhed og vil betyde, at der i værste fald skal bruges ekstra tid på at implementere evt. fremtidige lovmæssige krav – også hvis din virksomhed er international. Bl.a. træder den nye Persondataforordningen i kraft den 25. maj 2018. Hvad det kommer til at betyde i forhold til Microsoft Dynamics AX-produkterne er endnu uklart, men du skal forvente, at Microsoft ikke vil udarbejde eventuelle tiltag i Microsoft Dynamics AX 2009, idet supporten udløber umiddelbart inden.

Andre overvejelser, som du bør gøre dig

Ovenstående er tre af de mere håndgribelige ændringer, du skal være opmærksom på, når Microsoft Dynamics AX 2009-supporten udløber i april 2018. Der findes også andre områder, du skal tage med i dine overvejelser om at blive på Microsoft Dynamics AX 2009 i nogle år:

  • Der vil være færre ressourcer, der kan hjælpe dig på ældre versioner af Microsoft Dynamics AX
  • Det vil blive sværere at integrere med andre systemer i din virksomhed og i dit økosystem, da de teknologiske muligheder er forældet i Microsoft Dynamics AX 2009
  • Det vil være svært at videreudvikle og understøtte processer i din virksomhed, når du ved at dit ERP-system ikke er supporteret

Du bør allerede nu overveje en cloud-strategi

Med introduktionen af Microsoft Dynamics 365 for Operations er cloud kommet på alles læber som en del af den digitale transformation. Hvis Microsofts forretningssystemer stadig er vejen frem for dig og din virksomhed, bør du begynde at arbejde på en cloud-strategi for din virksomhed, herunder stille dig selv spørgsmål som:

  • Hvad betyder cloud for din virksomhed?
  • Hvilke udfordringer/muligheder opnår din virksomheden ved brugen af cloud?
  • Hvilke forretningsområder kan du effektivisere igennem cloud?
  • Hvilken cloud-type er den rigtige for dig (public, private, hybrid)?

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Vi har mange kunder, der gør sig de samme overvejelser som dig. Kontakt os for en dialog om ovenstående udfordringer og dine muligheder for at sikre dig og din Microsoft Dynamics 2009-investering efter april 2018:

Uffe Pallesen
Director
E: uffe.pallesen@cgi.com
M: 52 18 53 35

Blog moderation guidelines and term of use